Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider (OBS! Endast bokade besök): 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök
Start »

FRÅGOR OCH SVAR

VISAR 45 TRÄFFAR FÖR ""

Hur länge måste jag stå i kö för att få lägenhet?

Det beror på hur stor efterfrågan är på den sökta bostaden. Generellt sett behöver du i genomsnitt 6 års kötid till de lägenheter vi annonserar ut, men det kan variera. Allt beror på hur mycket kötid de andra som söker samma lägenhet som du har.

Får jag göra egna nyckelkopior?

Nej, du får inte göra egna kopior på dina nycklar. Behöver du fler nycklar/brickor kontaktar du vår Boservice. En ny nyckel kostar 200 kr. En ny bricka kostar 200 kr. Avgiften för dessa återbetalas inte om du skulle flytta.

Jag vill hyra en festlokal, hur gör jag?

Vill du hyra en kvarterslokal för enstaka tillfällen, t ex för kalas, ska du kontakta din lokala Hyresgästförening. Kontaktuppgifter finns i porten.

Jag ska göra en adressändring, var hittar jag lantmäteriets lägenhetsnummer?

Det hittar du på ditt hyresavtal.

Vart kan jag hämta mina lägenhetsnycklar?

På kontoret på Drabantvägen 2, Jakobsberg.

Inflyttningsdagen är på en helgdag, när kan jag flytta in?

Är inflyttningsdagen på helgen eller en helgdag ska tillträde till lägenheten ske nästa vardag kl. 12.30 om inte något annat är bestämt.

När börjar autogirot att gälla?

Från att du lämnar in blanketten tar det fyra till sex veckor innan autogirot är igång. Du ser att autogiro är aktiverat genom att inbetalningskortet på hyresavin är makulerat och pengarna dras istället från ditt konto. Där står även i text att hyran kommer att dras via autogiro
 

Kan jag få min hyresavi via Kivra?

Ja, det kan du!

Är du redan kund hos Kivra kommer du automatiskt att få all post från oss där.
Är du ansluten till e-faktura och istället vill ha din hyresavi via Kivra måste du först avsluta e-fakturan.
Vill du skaffa Kivra gör du det enklast på www.kivra.se eller via Kivra-appen.

Kan jag hyra p-plats fast jag inte är hyresgäst?

Nej, det går inte att hyra p-plats av oss om du inte är hyresgäst hos oss.

Står jag jag automatiskt i kön till p-plats när jag är hyresgäst hos Järfällahus?

Nej, du står inte automatiskt i kön för p-plats när du bor hos oss, utan du behöver aktivt ställa dig i den kön.

Får jag ställa barnvagn, cyklar, sopor m.m. i trapphus eller korridor?

Nej.  Du får inte förvara något i trapphuset eller korridoren.
Trapphuset är en livsviktig utrymningsväg och ska hållas fritt från sådant som kan vara i vägen vid en utrymning.

Någon har parkerat på min plats, vad gör jag?

Företaget Avarn har hand om parkeringen i våra områden. Skulle någon annan ställa sin bil på din förhyrda plats, kan du dygnet runt ringa Avarn på 08-556 558 20.

Någon har parkerat utanför vår port, vad gör jag?

Företaget Avarn har hand om parkeringen i våra områden. Du kan dygnet runt ringa Avarn på 08-556 558 20.

Får jag tapetsera och måla om min lägenhet själv?

Ja, om det görs på ett fackmannamässigt sätt. Den dag du flyttar kommer lägenheten att besiktigas, och om man då bedömer att arbetet inte är professionellt utfört eller om tapeter/färg är avvikande eller extrema, kan du bli tvungen att återställa lägenheten på egen bekostnad. Är du osäker på de tapeter eller den färg du valt, kontakta gärna din förvaltare i förväg!

Hur gör jag om jag är missnöjd med städningen i trapphuset?

När det är dåligt städat i trapphuset behöver man göra en felanmälan. Det gör du enklast som inloggad på Mina sidor. Du har också möjlighet att ringa 08-580 836 00 under våra öppettider. Vi behöver en felanmälan för att ärendet ska komma in i vårt system på rätt sätt och kunna åtgärdas så snabbt som möjligt.

Får jag grilla på min uteplats/balkong?

I våra områden är det endast tillåtet att grilla på och i anslutning till våra fasta grillplatser. Orsaken är att Järfällahus har ansvaret för säkerheten i områdena, och då måste vi ha strikta regler för att hålla nere brandrisken. Dessutom störs grannarna av rök och os om man grillar på balkong, uteplats eller nära huset.

Är det okej att sätta upp hyllor, tavlor och gardinstänger trots att det blir små hål i väggarna?

Det går bra att sätta upp t ex tavlor och gardinstänger, men man ska förstås göra så liten åverkan som möjligt på väggarna. Ska du göra något som kan ge lite större hål, och du känner dig osäker, så kontakta din förvaltare för säkerhets skull.

Behövs godkännande för att ha inneboende?

Man får hyra ut ett rum och för detta behövs ingen tillåtelse från oss då ägaren av kontraktet bor och ansvarar för lägenheten.
Det är ett avtal mellan dig och den inneboende du får bo där och inget vi måste informeras om och godkänna.

Det är endast vid andrahandsuthyrning som man behöver ansöka om tillstånd.

Vad betyder HLU?

HLU står för Hyresgäststyrt Lägenhetsunderhåll. Det är du som hyresgäst som bestämmer om du vill ha underhåll utfört i din lägenhet efter de intervaller som vi tillämpar. 

Väljer du bort underhållet får du en rabatt på hyran i stället.
 

När kommer HLU-rabatten?

Den betalas ut när alla underhållsåtgärder är utförda för underhållsåret. Det vill säga du får erbjudandet under november, följande år utförs alla åtgärder och i slutet av det året, under december, betalas rabatten ut.

Kan jag få renoverat i ett annat rum i stället för det rum som jag fått i HLU-erbjudandet?

Nej, endast de utrymmen som står på ditt HLU-erbjudande är aktuella. Du kan till exempel inte byta underhåll i sovrum 1 mot sovrum 2.

När blir mina innerdörrar fixade?

Innerdörrarna hör till hallens HLU-erbjudande. Innerdörrarna ytbehandlas samtidigt som hallens väggar renoveras.

Mitt parkettgolv är mer än 24 år gammalt, men jag får inget HLU-erbjudande om att byta. Varför?

När det gäller parkettgolv så ingår inte de i HLU-modellen eftersom livslängden är betydligt längre än för plast-/linoleummattor. Din förvaltare avgör när det är dags för slipning och lackning.

Jag har blivit utelåst, vad ska jag göra?

Om du blir utelåst för att låset krånglar dagtid så ringer du till Boservice på tel.08-580 836 00. Nattetid så ringer du samma nummer men väljer tonval till jouren.
Har du tappat alla nycklarna och inte kommer in, så får du själv kontakta låssmed och stå för kostnaden.

Hur ser köprocessen ut?

Varje vecka annonserar vi ut de lägenheter som är lediga under "Sök ledigt" . Du tittar själv vilka lägenheter som finns att söka, och du ansöker som inloggad på Mina sidor, https://www.jarfallahus.se/mina-sidor/.
Sedan bildas en kö av alla som ansökt om just den lägenheten. Den som har flest köpoäng blir nummer ett och har störst chans att få lägenheten.

Glöm inte att logga in på Mina sidor regelbundet, så att du inte förlorar dina köpoäng.

Du kan läsa mer om hur våra köer fungerar samt vilka krav vi har på vår webb under Regler för uthyrning.

Jag skulle vilja lägga till en till person på kontraktet är det möjligt?

Svaret är tyvärr nej. Vi lägger inte till personer på befintliga kontrakt.

Det är du som har kontraktet som är prövad av oss och har skrivit på och därmed fått vissa rättigheter.

Jag vill ha en annan lägenhet, hur gör jag?

Det finns två sätt att byta lägenhet:

  • Söka lediga lägenheter i den interna kön.
    I den interna kön är det den som har bott längst i en och samma lägenhet som har störst chans att få bostaden.

    Du kan läsa mer om hur du söker lägenhet via den interna kön här:
    https://www.jarfallahus.se/sok-ledigt/regler-och-information/interna-kon/

  • Via bytestorget.
    På Bytestorget kan du som bor hos oss själv annonsera ut din lägenhet och ange vilken typ av bostad du skulle vilja byta till. På Bytestorget kan du också ansöka om utannonserade lägenheter som andra hyresgäster lagt ut. Om du hittar någon att byta lägenhet med, görs bytesansökan på särskild blankett.

    Du kan läsa mer om hur du byter lägenhet via bytestorget här:
    https://www.jarfallahus.se/sok-ledigt/regler-och-information/bytesannonser/

Kan man överlåta kontrakt och köpoäng?

När du inte vill bo kvar i din lägenhet kan du i vissa fall överlåta den till en närstående som varaktigt bott tillsammans med dig. Det innebär att ni sammanbott en längre tid (praxis är tre år). En förutsättning är att lägenheten används med gemensamt hushåll och att det varit den enda bostaden för er båda. En kompis, inneboende eller andrahandshyresgäster kan inte överta ett hyreskontrakt.

Blanketten "Överlåtelse" hittar du under blanketter, https://www.jarfallahus.se/hyresgast/blanketter/.

Köpoäng kan inte överlåtas.

Vad händer om jag inte betalar hyran?

Om du får problem med att betala din hyra, hör av dig till oss direkt, innan det har gått för långt. Då kan vi ge dig råd och hjälpa dig att hitta en lösning.

Om du inte betalar din hyra i tid, medför det extra kostnader och kan skapa problem för dig i framtiden.

Obetalda räkningar ger betalningsanmärkningar. Då kan du få problem med att hyra eller byta bostad, låna pengar på banken, teckna försäkringar med mera och du riskerar att bli av med ditt hyresavtal.

Får någon annan än den som står på kontraktet hämta ut nycklar vid inflytt?

Nej, vid inflytt så är det bara kontraktinnehavaren som får kvittera ut nycklar. Medtag giltig legitimation.

Var hittar jag min hyresavi?

På Mina sidor hittar du din aktuella hyresavi och historik upp till sex månader tillbaka. Här kan du också skriva ut en ny hyresavi.

 

Får jag installera en tvättmaskin i min lägenhet?

Du får ha en egen tvättmaskin i lägenheten, men installationen måste göras fackmannamässigt och den bekostas av dig som hyresgäst.
 

När blir underhållsåtgärderna jag beställde via HLU gjorda?

Du får erbjudandet i november och åtgärderna utförs någon gång under följande år. Entreprenören hör av sig när det är dags.

På Mina sidor står det "Du har 3 st nej/ej svar kvar, sen blir du spärrad". Vad betyder det?

Det betyder att när du har sökt och blivit erbjuden lägenhet så har du möjlighet att tacka nej (eller inte höra av dig) max tre gånger.
Tredje gången du gör det så spärras du från att söka lägenhet under sex månader. Du får inga köpoäng under tiden du är spärrad, men du står kvar i kön.
Du har inte blivit erbjuden något därför står det att du har tre gånger kvar av tre.
Så länge du inte sökt och blivit erbjuden en lägenhet så behöver du inte bry dig om den texten.

Det är kallt hemma, vad ska jag göra?

Det ska vara 20-21 grader i våra bostäder under de kallare årstiderna. Om du misstänker att något är fel med värmesystemet i din bostad, börja med att mäta temperaturen. Ställ en bra termometer t ex på ett bord mitt i ett rum (på golvet och vid fönster/ytterväggar är det normalt med en något lägre temperatur). Mät under några dagar. 

För mer information se, https://www.jarfallahus.se/hyresgast/inomhusmiljo/varme/.

Är det konstant under 20 grader, gör en felanmälan (det gör du enklast som inloggad på Mina sidor). Då kommer vi och kollar vad som är fel.

Hur lång tid tar det att åtgärda en felanmälan?

Det är tyvärr svårt att säga hur lång tid det kan ta då det kan bero på typen av ärende. Våra fastighetsskötare gör sitt yttersta för att ni som hyresgäster ska få hjälp med ert ärende så snart som möjligt. Det viktiga är att er felanmälan kommer in i våra system så att de kan hanteras på bästa sätt.
 

Om du har problem att boka tvättstuga via mina sidor eller portalen i webbläsaren Safari

Om du har problem att boka tvättstuga via mina sidor eller portalen i webbläsaren Safari, följ instruktionerna på länken, https://support.apple.com/sv-se/HT203370

Jag kan inte logga in på Mina sidor

Om du har problem att logga in på mina sidor finns det några saker du bör testa innan du kontaktar oss.

Om du har BankID, ­prova att logga in med det.
Hjälper inte det testa en annan webbläsare, om du har.
Fungerar det fortfarande inte. Rensa cookies i befintlig webbläsare – stäng ned. Starta på nytt.
Du kan läsa hur du gör för att tömma dina cookies nedan:
Instruktioner för Chrome
Instruktioner för Firefox
Instruktioner för Internet explorer
Instruktioner för Safari
Instruktioner för Edge 
Om inget av ovan hjälper ber vi dig att kontakta oss på jhab@jarfallahus.se och ta med följande information:
• Ditt för och efternamn
• Om du kommer ihåg när du senast kunde logga in
• Beskriv hur felet visar sig i webbläsaren. Exempelvis om det bara står och laddar eller om du saknar knappen för att logga ut
• Vilken webbläsare du har
• Om du använder Windows, Mac eller en mobil enhet

Hur fungerar e-faktura?

E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Det är via din internetbank som du gör din anmälan och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

Hur fungerar autogiro?

Med autogiro överförs din hyra automatiskt från ditt konto till Järfällahus varje månad.

Pengarna dras sedan automatiskt från ditt konto på förfallodagen.

Får jag överlåta mina köpoäng till någon?

Nej, du får inte överlåta dina köpoäng till någon annan.

Hur bevakar jag lägenheter jag är intresserad av?

Under Mina profiler kan du skapa din egen sökprofil. Då kan du få tips via e-post när det annonseras ut en lägenhet som matchar din profil. Om du inte redan vid registreringstillfället skapat en sökprofil för tips om lediga lägenheter, kan du göra det genom att klicka på Ändra-knappen på raden för Bostad Extern.
**
För att se tips på de lägenheter som uppfyller kraven i din sökprofil:
**Titta under fliken Förslag på Mina sidor.

Om du är intresserad av en lägenhet som du fått på förslag:
Klicka på lägenhetens adress (grön). Du länkas då till annonsen. Där kan du göra en intresseanmälan. Observera att ett förslag bara är ett tips som matchar din profil - inte ett erbjudande.

Om du inte är intresserad av en lägenhet som du fått på förslag:
Förslaget försvinner av sig själv när sista svarsdatum passerat.
Vill du ta bort det tidigare, klicka på knappen Ta bort.

Jag vill betala min hyra med autogiro. Hur gör jag?

Aktivera autogiro genom att skriva ut och fylla i anmälningsblankett för autogiro och skicka in den till oss.

Får jag ha fler än två p-platser?

Nej, det är enbart tillåtet att ha en p-plats.

Min brandvarnare är trasig. Kan jag få hjälp med att sätta upp en ny?

Om brandvarnaren är trasig så gör du en vanlig felanmälan. Alla lägenheter ska ha en fungerande brandvarnare. Gör felanmälan som inloggad på Mina sidor eller via telefon 08-580 836 00.