Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider (OBS! Endast bokade besök): 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök
Start » HYRESGÄST » Flytta in » För dig som är nyinflyttad i hus D

FÖR DIG SOM ÄR NYINFLYTTAD I HUS D

Vad gör jag om jag upptäcker fel i lägenheten?

Din lägenhet är besiktad och godkänd, och besiktningsprotokollet finns i din inflyttningsmapp. Om du trots det upptäcker ett fel i lägenheten, ska du göra en felanmälan. Det gör du enklast som inloggad på Mina sidor. Du kan också ringa Boservice på tel 08-580 836 00.

El

Elen mäts individuellt för varje lägenhet. Kostnaden läggs på hyresfakturan månaden efter. Du behöver inte teckna något eget abonnemang, Järfällahus tecknar elabonnemang för hela huset.

Avfall och källsortering
  • Restavfall (soppåsen med brännbart avfall) och matavfall (i bruna papperspåsen) lämnas i separata inkast i de två avfallsstationerna som området har mot Riddarparken. I din nya lägenhet finns ett startpaket för matavfallsinsamling innehållande påsar, hållare och information. Nyckelbricka behövs för att öppna inkasten. Du får behörighet till båda stationerna på dina portbrickor.
  • Extra bruna påsar finns till att börja med att hämta i Barnvagnsrummet i hus D, port 18, till höger om brevfacken. Kan också hämtas i Boservice och i kommunens kundtjänst.
  • Källsorteringrummet är klart att använda senast 1 december 2020. Till dess lämnar du dina förpackningar till återvinning på kommunens returpunkter (finns t ex vid Riddarparkeringen) eller på Görvälns återvinningscentral.
Tvättstuga

Du kan boka tid i tvättstugan på två sätt:

  • Med hjälp av din nyckelbricka direkt på bokningstavlan vid tvättstugan.
  • Med hjälp av en app. 
Om appen för att boka tvättstuga:
  • Appen heter Aptus Home.
  • Appen kan laddas ned där appar finns.
  • Ring Boservice och ange ett personligt lösenord som vi lägger in i systemet.  
  • Användarnamn är din lägenhets objektsnummer utan bindestreck. 
  • Förutom användarnamn (objektsnummer) och lösenord behöver du också första gången skriva in en URL (länk) till Aptusportalen:  https://jarfallahus.aptustotal.se/AptusPortal 
TvattstugebokningsappRiddarenAlmen.jpg
 
Om vi behöver komma in i din lägenhet

Servicelage.jpgOm vi behöver komma in i din lägenhet för att åtgärda något, ställ låset i serviceläge.

Lås som vanligt men dra ut nyckeln i läge “tio i tolv” istället för “tolv”. Nyckeln ska peka mot den lilla bokstaven S för serviceläge.
 
Bredband och tv

Du har fått ett brev hem i förväg gällande vårt öppna bredbandsnät. På diskbänken i din nya lägenhet ligger också ett välkomstpaket med information och en liten gåva.

Öppet bredbandsnät finns via fiberuttag i lägenheten. Via det kan du köpa tv, internet, telefoni m m från valfri operatör. Nätoperatör är iTUX. För information om utbud, val och beställning av tjänster, se portalen jarfallahus.itux.se. Du kan också kontakta iTUX på info@itux.se eller tel 0771-40 70 77.

För dig som byter från annan Järfällahus-lägenhet:

  1. Om du har befintliga tjänster från en leverantör i Zitius-nätet i din förra lägenhet, och du vill behålla dessa tjänster, så kan du kontakta din tjänsteleverantör för att flytta dina tjänster. Du ringer alltså direkt till tjänsteleverantören. 
  2. Har du befintliga tjänster från en leverantör som inte finns i iTUX-nätet, behöver du säga upp dessa och teckna nya tjänster. Vår ambition är att höra av oss om vi ser att du behöver göra detta.
BAS-TV tjänst

Inget traditionellt kabel-tv-nät finns i lägenheten. Du har därför möjlighet att beställa en kostnadsfri BAS-TV tjänst från Com Hem. För att beställa BAS-TV tjänsten med tillhörande digital-box, ring Com Hem på tel 0775 – 17 17 20.

Tvättmaskin

Ditt badrum är förberett för tvättmaskin. Anslutning till el och vatten finns. Du ansvarar själv för att tvättmaskinen blir fackmannamässigt installerad för att undvika vattenskador.

VIKTIGT: Om du skaffar en tvättmaskin måste du kontakta oss innan du installerar den. Vi behöver göra en manuell inkoppling av vatten via en lucka i taket. Kontakta oss genom att göra en felanmälan (det gör du enklast som inloggad på Mina sidor). Observera att det kan ta ett tag innan vi har möjlighet att göra anslutningen i din bostad.

Post

Posten kommer till ditt postfack i entrén. Postleveransen kommer igång måndag 28 september.