Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider (OBS! Endast bokade besök): 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök
Start » HYRESGÄST » Flytta in » För dig som flyttar in i Riddaren 1-7 december

FÖR DIG SOM FLYTTAR IN I RIDDAREN 2-5 november

Vad gäller under inflyttningsdagarna
1-7 december?
  • Du har fått en bokad tid för uthämtning av nycklar och brickor. Vi ber dig att passa den tiden noga.
  • Nycklar och brickor kvitteras ut i entrén Drabantvägen 4, alltså bredvid Boservice huvudentré. Detta för att minska trängseln i coronatider. Vänta utanför så släpper vi in dig när det är din tur.
  • När du hämtat ut nycklar och brickor är du välkommen att flytta in när du vill.  Observera dock hisstiderna.
  • Om du behöver använda hissen så har du fått en hisstid. 
  • Särskild körslinga märks ut med skyltar för flyttrafiken. Personal kommer också att finnas på plats för att övervaka trafiken.
När får jag tillgång till min lägenhet?
  • Du har tillgång till lägenheten från den dag som står på kontraktet.
  • När du har hämtat ut nycklarna kan du flytta in när du vill. Observera dock hisstiderna.
  • Hissen 1-4 samt 7 december: tillgång under din bokade hisstid samt efter 17.00.
  • Från 8 december: fri tillgång till hissen.
  • Trapporna: fri tillgång hela tiden.
Vad gör jag om jag upptäcker fel i lägenheten?

Din lägenhet är besiktad och godkänd, och besiktningsprotokollet finns i din inflyttningsmapp. Om du trots det upptäcker ett fel i lägenheten, ska du göra en felanmälan. Det gör du enklast som inloggad på Mina sidor. Du kan också ringa Boservice på tel 08-580 836 00.

El

Elen mäts individuellt för varje lägenhet. Kostnaden läggs på hyresfakturan månaden efter. Du behöver inte teckna något eget abonnemang, Järfällahus tecknar elabonnemang för hela huset.

Avfall och källsortering
  • Restavfall (soppåsen med brännbart avfall) och matavfall (i bruna papperspåsen) lämnas i separata inkast i de två avfallsstationerna som området har mot Riddarparken. Nyckelbricka behövs för att öppna inkasten. Du får behörighet till båda stationerna på dina portbrickor.
  • Vid inflytt är bara den ena stationen för restavfall och matavfall i drift. En extra container för restavfall ställs därför upp tillfälligt, och här kan du även kasta brännbart flyttskräp såsom kartonger och frigolit.
  • I ditt kök står ett startkit med utrustning för att börja sortera ut matavfallet. Extra påsar kan hämtas i tvättstugan.
  • Förpackningar och tidningar lämnas i källsorteringsrummet till höger om port 24 mot Riddarparken. 
  • Grovt avfall (möbler, mattor, cyklar och annat stort) lämnas på Görvälns återvinningscentral.
Tvättstuga

Du kan boka tid i tvättstugan på två sätt:

  • Med hjälp av din nyckelbricka direkt på bokningstavlan vid tvättstugan.
  • Med hjälp av en app. 
Om appen för att boka tvättstuga:
  • Appen heter Aptus Home.
  • Appen kan laddas ned där appar finns.
  • Ring Boservice och ange ett personligt lösenord som vi lägger in i systemet.  
  • Användarnamn är din lägenhets objektsnummer utan bindestreck. 
  • Förutom användarnamn (objektsnummer) och lösenord behöver du också första gången skriva in en URL (länk) till Aptusportalen:  https://jarfallahus.aptustotal.se/AptusPortal 
TvattstugebokningsappRiddarenAlmen.jpg
 
 
Hur gör vi inflyttningen coronasäker?

Vi strävar efter en så coronasäker inflyttning som möjligt. Det är bland annat därför du fått en egen tid för att hämta ut dina nycklar och brickor samt en egen hisstid.
När du hämtar ut nycklarna ber vi dig att vänta utanför tills vår personal välkomnar dig in. Endast en person per sällskap kommer in och kvitterar ut nycklar och brickor. Detta för att undvika trängsel.
I övrigt ber vi dig att visa hänsyn genom att hålla avstånd till andra som flyttar och till vår personal.

Om vi behöver komma in i din lägenhet

Servicelage.jpgOm vi behöver komma in i din lägenhet för att åtgärda något, ställ låset i serviceläge.

Lås som vanligt men dra ut nyckeln i läge “tio i tolv” istället för “tolv”. Nyckeln ska peka mot den lilla bokstaven S för serviceläge.
 
Bredband och tv

Du har fått ett brev hem i förväg gällande vårt öppna bredbandsnät. På diskbänken i din nya lägenhet ligger också ett välkomstpaket med information och en liten gåva.

Öppet bredbandsnät finns via fiberuttag i lägenheten. Via det kan du köpa tv, internet, telefoni m m från valfri operatör. Nätoperatör är iTUX. För information om utbud, val och beställning av tjänster, se portalen jarfallahus.itux.se. Du kan också kontakta iTUX på info@itux.se eller tel 0771-40 70 77.

För dig som byter från annan Järfällahus-lägenhet:

  1. Om du har befintliga tjänster från en leverantör i Zitius-nätet i din förra lägenhet, och du vill behålla dessa tjänster, så kan du kontakta din tjänsteleverantör för att flytta dina tjänster. Du ringer alltså direkt till tjänsteleverantören. 
  2. Har du befintliga tjänster från en leverantör som inte finns i iTUX-nätet, behöver du säga upp dessa och teckna nya tjänster. Vår ambition är att höra av oss om vi ser att du behöver göra detta.
BAS-TV tjänst

Inget traditionellt kabel-tv-nät finns i lägenheten. Du har därför möjlighet att beställa en kostnadsfri BAS-TV tjänst från Com Hem. För att beställa BAS-TV tjänsten med tillhörande digital-box, ring Com Hem på tel 0775 – 17 17 20.

Tvättmaskin

Ditt badrum är förberett för tvättmaskin. Anslutning till el och vatten finns. Du ansvarar själv för att tvättmaskinen blir fackmannamässigt installerad för att undvika vattenskador.

VIKTIGT: Om du skaffar en tvättmaskin måste du kontakta en rörmokare som gör en manuell inkoppling av vatten via en lucka i taket. Luckan öppnas med en skruvmejsel.