Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider: 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök

HLU

HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Med vissa intervaller erbjuds du som hyresgäst nya tapeter, golv och omlackering av köksluckor. Inför varje nytt år skickar vi ut ett erbjudande till dig som har rätt att få något eller några utrymmen renoverade. Du kan välja att avstå från ditt HLU erbjudande och får då istället ett avdrag på din hyra.

Vill du tapetsera eller måla på egen bekostnad, är det viktigt att du kontaktar din förvaltare innan för godkännande. Alla arbeten ska vara fackmannamässigt utförda.

Tidsintervall HLU

Målning och tapetsering: 15  år
Omlackering av köksluckor: 15 år
Golvbyte:  24 år
 
Parkettgolv innefattas ej i HLU. Din förvaltare bedömer från fall till fall om det är dags för slipning och lackning.

Så funkar det

Alla HLU-erbjudanden och beställningar görs via Mina sidor här på Järfällahus webb. Om du har rätt till HLU för året kommer du i början av november få ett sms när erbjudandet finns tillgängligt på Mina sidor. (Se därför alltid till att hålla dina kontaktuppgifter på Mina sidor aktuella). 

När du har fått meddelandet har du ca två veckor på dig att genomföra din beställning. Exakt datum för sista svarsdag ser du inne på Mina sidor. Vill du inte ha renoverat får du en rabatt i stället. Hur stor den är kan du också se på Mina sidor. 

Vill du se vilka underhållsåtgärder du blivit erbjuden samt beställa dem loggar du in på Mina sidor och genomför beställningen där. Du hittar erbjudandena under fliken funktioner. Vill du inte ha något underhåll just nu, så behöver du inte göra något alls. Din rabatt kommer automatiskt och nästa år skickar vi ett nytt erbjudande. 

Har du problem att genomföra din beställning eller hittar inte svaret på dina frågor här på vår webb är du varmt välkommen att kontakta vår HLU-, system- och avtalsansvariga. Du når hen via vår Boservice.

Så ser du ditt erbjudande och gör din beställning

  1. När du är på Järfällahus webb klicka på Mina sidor i menyraden. Använder du mobilen rekommenderar vi att du loggar in vi Järfällahus Bostadsapp. Den finns att ladda ner både i App store och på Google play.

Vy över Järfällahus webb och vart man ska trycka för att komma till inloggningen för Mina sidor.
  1. Du kan logga in med ditt lösenord eller med hjälp av ditt BankID. Saknar du BankID och har glömt ditt lösenord kontaktar du vår Boservice. Om du skulle ha problem med ditt inlogg finns tips på lösningar under Frågor och svar.

 Vy över hur inloggningssidan ser ut när du ska logga in på Mina sidor.
  1. När du har loggat in klickar du på + vid rubriken funktioner (om den inte redan är utfälld), så alla olika funktioner blir synliga

  2. Klicka på HLU.

 Vy av Mina Sidor och hur du ska trycka på HLU för att komma vidare.
  1. Du får upp en ny vy.

  2. I planerat underhåll kan du se vilket underhåll du kan beställa eller vad du får för rabatt.  

  3. De underhåll som har ett sista svarsdatum är beställningsbara. Det är bara fram till sista svarsdag det går att beställa. När du inte kan beställa är beställ-knappen inte klickbar.

  4. Önskar du beställa något av dina underhållserbjudanden klickar du på knappen Beställ på varje erbjudande du vill ha. Vill du inte ha något underhåll just nu, så gör du inget alls. Din rabatt kommer automatiskt och nästa år skickar vi ett nytt erbjudande.

    OBS! Du behöver inte välja samma alternativ för alla erbjudna underhållsåtgärder. Är du till exempel erbjuden tapetsering i både sovrum och vardagsrum kan du välja tapetsering i det ena rummet och avstå och få en rabatt för det andra.

Vy över där du ser vilka rum du kan beställa HLU till. 
  1. Valda beställningar kommer synas i en sammanfattning överst på sidan.

  2. Du kan välja att ta bort en vald beställning genom att klicka på Ta bort, bakom det erbjudande du önskar ta bort.

  3. När du är nöjd med dina val klickar du på den gröna knappen Slutför beställning.

 Vy av att du får upp en sammanfattning av de HLU-åtgärder du klickar beställ på och att du kan ta bort dem om du ångrar dig.
  1. Du får upp en ny sammanfattning av dina valda beställningar där du ombes bekräfta dina val.

  2. Klicka på den gröna knappen Skicka in beställning om du vill slutföra din beställning eller ångra genom att klicka på webbläsarens tillbaka pil vid adressfältet.

 Vy av att du får en sammanfattning på dina valda beställningar och måste trycka på "Skicka in beställning" för att slutföra beställningen.
  1. Nu har du gjort din beställning. (Ångrarar du dig efter du slutfört beställningen behöver du kontakta vår Boservice för hjälp).

    Du kommer få dina åtgärder genomförda någon gång under följande år. Vår entreprenör kontaktar dig i god tid när det är dags att genomföra åtgärderna. Då är du välkommen in till vår Boservice för att välja tapet/färg/golv till din bostad.

  2. Om du klickar på knappen Tillbaka kan du se beställt underhåll.

 Vy av hur du får upp "Tack för din beställning" med en tillbaka-knapp när du slutfört din HLU beställning.
  1. Nästa gång du loggar in på Mina sidor kan du också se de underhållsåtgärder du beställt under fliken Beställt underhåll.

Vy över att du kan se dina gjorda beställningar under fliken Beställt underhåll.
 
 

När du har större lägenhet än två rum och kök

När det finns fler än ett sovrum i lägenheten använder vi oss av en numrering, sovrum 1, 2 och så vidare. Numreringen utgår från att man kommer in genom ytterdörren och räknar rummen från vänster till höger. Se skissen nedan.

Du som har en lägenhet i flera plan, tänk på följande:
0 är entréplanet
1 är en trappa upp
-1 är en trappa ned.

Illustration av en lägenhets planritning som visar att vi numrerar rummen från vänster till höger när man kommer in genom ytterdörren.

Du behöver inte välja samma alternativ för alla erbjudanden

Du behöver inte välja samma alternativ för alla erbjudna underhållsåtgärder. Är du till exempel erbjuden tapetsering i både sovrum och vardagsrum kan du välja tapetsering i det ena rummet och avstå och få en rabatt för det andra.

När du skickat in beställningen

När beställningen kommit in, sammanställer vi hur många beställningar det finns i varje bostadsområde. Därefter kontaktar vi de målarfirmor och golvläggare som vi anlitar. De gör en planering utifrån det antal beställningar som kommit in. Arbetet med underhållet pågår sedan under hela nästkommande år. 

Vår entreprenör kontaktar dig i god tid när det är dags för din lägenhet. Då är du välkommen in till Boservice för att välja tapeter/färg/golv till din bostad.