Gå direkt till textinnehållet

Dagens öppettider (OBS! Endast bokade besök): 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12.30

Sök
Start » OM OSS » 2021 » Avtal om ditt inflytande vid större renoveringar

    Avtal om ditt inflytande vid större renoveringar

    Publicerad: 2021-05-28 Senast ändrad: 2021-05-28

     
    Järfällahus och Hyresgästföreningen har för första gången tecknat ett samrådsavtal som visar hur du som hyresgäst kan vara med och påverka vid större renoveringar. Avtalet beskriver ett nytt arbetssätt med nya former för dialog mellan Järfällahus och berörda hyresgäster. Dessa nya samrådsformer kommer att användas när vi går in i ett vårt stora, fleråriga renoveringsprojekt med ungefär 2 600 berörda lägenheter.
     
    - Det här nya avtalet är väldigt viktigt för oss, säger Jennie Sahlsten, vd för Järfällahus. Vi vill ha med oss hyresgästerna på hela resan genom det stora renoveringsprojekt som planeras nu. 

    Att skapa former för dialog
    Avtalet gäller inte vanligt underhåll. Det gäller heller inte sådana åtgärder som Järfällahus måste utföra, såsom stambyten. Här handlar det om att skapa former för diskussion om andra åtgärder och förbättringar, som hyresgästerna kanske önskar att Järfällahus gör inom ramen för samma projekt. Det kan till exempel handla om möjlighet att göra tillval i lägenheten för att få bättre utrustning i köket eller badrummet.
     
    När standarden på en lägenhet höjs, kan det leda till hyreshöjningar. Avtalet reglerar hur det ska gå till. Den nya hyran fasas in över några års tid så att hyresgästen slipper en plötslig hyreshöjning.
     
    Samrådsgrupper med mångfald
    Även formerna för hyresgästernas delaktighet anges i avtalet. Alla som berörs av ett stort renoveringsprojekt ska kunna vara med och påverka via representation. Hyresgästföreningens boendeutvecklare Said Choueifaty kommer att vara med och genomföra den dialog som beskrivs i avtalet.
    - Grupper kommer att bildas av ett antal boende i varje berört område, berättar han. Dessa samrådsgrupper blir länken mellan hyresvärden och de andra hyresgästerna. Målet är att kunna ha representanter från olika åldrar och förhållanden i varje grupp för att uppnå mångfald. Så kan alla få sin röst hörd.