Dagens öppettider: Stängt

Bredband och kabel-tv

Bredbandsnät

Järfällahus har ett eget, öppet bredbandsnät. Du som hyresgäst väljer själv om du vill använda bredbandsnätet samt vilken leverantör du vill anlita. I portalen för bredbandsnätet Länk till annan webbplats. kan du se en sammanställning av de leverantörer och tjänster som finns i Järfällahus öppna bredbandsnät. Om du vill ha rådgivning över telefon, ring 0771-40 70 77 eller maila info@itux.se.

Bredbandsnätet ger dig tillgång till ett stort utbud av kanaler på många språk. Dessutom får du bättre kvalitet tack vare den digitala utsändningen. Du behöver ingen parabol - det räcker med bredbandsuttaget i väggen.
Tjänster som bl.a. finns att få genom bredbandsnätet:

  • Internetuppkoppling.
  • Bredbandstelefoni (kräver internetabonnemang).
  • Bredbands-tv

Du beställer

Du ansvarar själv för beställning och betalning av andra bredbandstjänster såsom tv och telefoni. För att välja och beställa, använd våra kostnadsfria tjänst: portalen för bredbandsnätet. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vilken utrustning behövs?

  1. En digitalbox. Leverantören förser dig med digitalbox och nödvändiga kablar.
  2. En switch i vissa fall (beror på vilka tjänster du beställer). Switchen är kostnadsfri för alla som beställer ett tv-abonnemang via bredbandsnätet.

Vid problem med bredbandstjänster

Du som hyresgäst ringer alltid din tjänsteleverantör vid problem. Bara de kan felsöka och åtgärda problem i bredbandsnätet.

​För dig som bor på Almen

På Almen ingår internetuppkoppling via gruppabonnemang. Från 1 juli 2021 är Tele2 (tidigare Com Hem) leverantör av den tjänsten. För att få tillgång till den kostnadsfria tjänsten, kontakta deras kundservice för gruppavtal på tel 0775-17 17 20.

Felanmälningar görs direkt till Tele2.

Det är frivilligt att använda sig av den kostnadsfria bredbandstjänsten som ingår i hyran. Köper du bredband på annat sätt, är det naturligtvis den tjänsteleverantören du ska kontakta för felanmälan.

Kabel-tv-nät

Järfällahus har ett eget kabel-tv-nät. Genom kabel-tv-nätet finns kanalerna

logo


Från den 16 januari 2023 har vi endast digitala tv-sändningar. du kan komma igång med digital-tv här:
Kom igång med digital-tv HÄR

Vid problem med kabel-tv

Du som hyresgäst ringer alltid Tele2s kundtjänst vid problem. Du når deras kundtjänst på telefon 90-222 (Öppettider: Vardagar 8-19, helger 9-15)

​För dig som bor på Riddaren

Det finns inget traditionellt kabel-tv nät i Riddaren.
Du som hyresgäst har därför möjlighet att beställa en kostnadsfri BAS-TV tjänst från Tele2. För att beställa BAS-TV tjänsten med tillhörande digital-box behöver du ringa Tele2 (tidigare Com Hem) på tel 0775 – 17 17 20.

Parabolantenner

De flesta av våra hyresgäster behöver ingen parabolantenn. Via vårt öppna bredbandsnät och via kabel-tv-nätet kan du beställa kanaler och kanalpaket med olika inriktningar och på många språk.

Vill du ändå använda parabolantenn, är det viktigt att känna till och följa de regler som gäller.

Får inte sticka ut

Parabolantenn får endast monteras i eget fundament på golv eller på stång som spänns upp utan att man behöver göra några hål. Exempel på godkända ställningar finns att se i Boservice, vår kundtjänst på Drabantvägen 2. Parabolantennen ska monteras på ett säkert sätt och får inte sticka ut eller hänga utanför balkongen. Den får inte skymma grannars utsikt.

Borra inte!

Det är inte tillåtet att montera något genom att göra hål någonstans i huset: varken i fasad, balkongräcke, tak, golv, fönster- eller dörrkarm eller på ytter- eller innervägg.

Du som hyresgäst ansvarar

Hyresgästen ansvarar för att montering sker på ett korrekt och säkert sätt samt för eventuella skador som kan orsakas av parabolantennen. Hyresgästen ansvarar för kostnader som uppstår för återställning vid nedmontering av parabolantennen.