Dagens öppettider: 08:00 - 17:00 | Lunchstängt: 11:30 - 12:30

FRÅGOR OCH SVAR

  • Alla kategorier(64)
  • Lokal(1)
  • Hyresavtal(5)
  • Söka bostad(7)
  • HLU(6)
  • Ekonomi(7)
  • Mitt boende(17)
  • Projekt hållbar renovering(17)
  • Flytta in eller ut(4)

ALLA KATEGORIER

Jag vill hyra en festlokal, hur gör jag?

Vill du hyra en kvarterslokal för enstaka tillfällen, t ex för kalas, ska du kontakta din lokala Hyresgästförening Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Kontaktuppgifter finns i porten.

Kan jag hyra p-plats fast jag inte är hyresgäst?

Nej, det går inte att hyra p-plats av oss om du inte är hyresgäst hos oss.

Hur länge måste jag stå i kö för att få lägenhet?

Det beror på hur stor efterfrågan är på den sökta bostaden. Generellt sett behöver du i genomsnitt 6 års kötid till de lägenheter vi annonserar ut, men det kan variera. Allt beror på hur mycket kötid de andra som söker samma lägenhet som du har.

Kan jag få renoverat i ett annat rum i stället för det rum som jag fått i HLU-erbjudandet?

Nej, endast de utrymmen som står på ditt HLU-erbjudande är aktuella. Du kan till exempel inte byta underhåll i sovrum 1 mot sovrum 2.

Hur kommer HLU-rabatten?

Den betalas ut när alla underhållsåtgärder är utförda för underhållsåret. Det vill säga du får erbjudandet under november, följande år utförs alla åtgärder och i slutet av det året, under december, betalas rabatten ut.

Behövs godkännande för att ha inneboende?

Du får hyra ut en del av lägenheten och för detta behövs ingen tillåtelse från oss då ägaren av kontraktet bor och ansvarar för lägenheten. Det är ett avtal mellan dig och den inneboende och inget vi måste informeras om och godkänna.

Det är endast vid andrahandsuthyrning som man behöver ansöka om tillstånd.

Hur fungerar autogiro?

Med autogiro överförs din hyra automatiskt från ditt konto till Järfällahus varje månad.
Pengarna dras sedan automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Läs mera om autogiro här.


Mitt parkettgolv är mer än 24 år gammalt, men jag får inget HLU-erbjudande om att byta. Varför?

När det gäller parkettgolv så ingår inte de i HLU-modellen eftersom livslängden är betydligt längre än för plast-/linoleummattor. Din förvaltare avgör när det är dags för slipning och lackning.

När blir mina innerdörrar fixade?

Innerdörrarna hör till hallens HLU-erbjudande. Innerdörrarna ytbehandlas samtidigt som hallens väggar renoveras.

När blir underhållsåtgärderna jag beställde via HLU gjorda?

Du får erbjudandet i november och åtgärderna utförs någon gång under följande år. Entreprenören hör av sig när det är dags.

Vad betyder HLU?

HLU står för Hyresgäststyrt Lägenhetsunderhåll. Det är du som hyresgäst som bestämmer om du vill ha underhåll utfört i din lägenhet efter de intervaller som vi tillämpar.

Väljer du bort underhållet får du en rabatt på hyran i stället.

Jag har problem att boka tvättstuga.

Bokning via Mina sidor


Bokning via bokningstavlan utanför tvättstugan

  • Gör en felanmälan till oss antingen via Mina sidor eller genom att kontakta Boservice på e-post jhab@jarfallahus.se eller tel. 08-580 836 00.


Får jag vara med och betämma vad som ska renoveras?

Ja, förutom de åtgärder som vi måste göra i basuppgraderingen, såsom stambytet. Alla som berörs av vårt stora renoveringsprojekt ska kunna vara med och påverka via representation. Vi har tagit fram ett särskilt samrådsavtal med Hyresgästföreningen om boinflytande vid renovering. Det gäller alla åtgärder och förbättringar, som hyresgästerna önskar att vi gör i samband med basuppgraderingen.

Hur lång tid kommer renoveringen att ta?

Det beror på hur stort renoveringsbehov huset har och vilka renoveringsåtgärder vi behöver göra. Ett stambyte kan ta 8–15 veckor per stam beroende på hur stammarna ser ut i fastigheten.

Hur mycket ska ni renovera?

Det är ungefär halva vårt fastighetsbestånd som vi ska renovera. Totalt är det cirka 3 100 lägenheter runt om i Jakobsberg som kommer att renoveras med hållbarhet i fokus. Se nedan varje område och antal lägenheter.

  • Sångvägen, 462 lägenheter
  • Söderhöjden, ca 820 lägenheter
  • Engelbrektsområdet, ca 520 lägenheter
  • Tallbohov, ca 800 lägenheter
  • Dackehöjden, ca 120 lägenheter
  • D-området, ca 370 lägenheter

Hur gör jag för att vara med och påverka renoveringen?

På de informationsmöten som Järfällahus bjuder in till när renoveringen blir aktuell i ditt område, så kan du anmäla intresse till att vara med i en samrådsgrupp tillsammans med Hyresgästföreningen. Samrådsgruppen kommer sedan att representera hyresgästerna i området när det gäller bland annat önskemål om vilka tillval som ska finnas för lägenheterna, utöver grundrenoveringen.

Kommer ni bara att renovera huset?

Nej, vi kommer även på sikt att se över gårdsmiljön och allmänna utrymmen. När renoveringsarbetet i fastigheterna är klara blir det dags att även se över utemiljön, så att den görs till en tryggare och trevligare miljö att vistas i. Vad vi kommer att göra för åtgärder är ännu inte klart.

Måste jag flytta ut?

Det beror på vilka åtgärder som vi behöver göra i varje hus. Om det blir ett ”normalt” stambyte kommer ni kunna bo kvar. Om vi behöver göra större renoveringsåtgärder, kommer ni behöva flytta ut ur lägenheten, men inget är bestämt i nuläget.

När och hur får jag veta när det är dags för mitt område?

Vi kallar till ett första informationsmöte via brev när det blir aktuellt för renovering i ditt hus/gård. Du kommer även senare att erbjudas ett personligt möte med vår projektsamordnare. Då går ni igenom renoveringen tillsammans och du kan få se hur badrum och köket kommer att se ut efter renoveringen.

När är det dags för mitt område?

Renoveringsarbetet kommer att pågå under flera år och görs i olika steg, område för område. Så fort vi gjort våra inventeringar och behovsbesiktningar klara och vet hur stort renoveringsbehovet är, kan vi påbörja projektering och tidsplaner för området. När vi fått klart allt detta blir området aktuellt för renoveringsstart. Då kommer vi skicka ut inbjudan till informationsmöte till alla hyresgäster som berörs i området.

Vad har entreprenören för arbetstider?

Arbetstiderna kommer att variera. De beror på om hyresgästen bor kvar under renoveringen i lägenheten eller flyttar ut.

Vad händer i husen fram till renoveringen?

Eftersom det kommer att dröja ett tag innan alla lägenheter kan starta sin renovering, så sker vanligt underhåll löpande som vanligt. Går något sönder i lägenheten, så reparerar vi det om du gjort en felanmälan till oss, antingen på Mina Sidor eller till Boservice.

Vad kommer ni att renovera?

Lägenheterna kommer att genomgå en basuppgradering. Exakt vad som ingår är beroende av vad som behövs renoveras i varje fastighet. Det bestäms efter vi gjort inventering och behovsbesiktning. Med största sannolikhet kommer det innebära ett stambyte. Det vill säga att rören för vatten och avlopp byts ut och elinstallationer uppgraderas. Det kan även innefatta annat som är nödvändigt för att husen ska fortsätta fungera i framtiden. Övrig renovering, utöver basuppgradering, kommer sedan att göras efter hyresgästens val. Det kommer att finnas olika tillvalspaket som man kan välja till om man vill ha större renovering än själva grundrenoveringen

Var börjar ni renoveringen?

Vi börjar med bostadsområdet Sångvägen, Snapphanevägen 56-74 på Tallbohov samt Sångvägens garage. I renoveringen av vårt stora garage vid Sång- och Nibblevägen planerar vi för en rejäl uppfräschning av olika ytor samt ett antal trygghetsåtgärder, bland annat nya trapphus i garaget, ny och bättre belysning, nya tvättstugor uppe på gården med mera.

Var ska jag bo under tiden?

Vid ett ”normalt” stambyte får du bo kvar i din lägenhet, eller om du vill ordna ett tillfälligt boende på egen hand.
Om det blir större åtgärder utöver det vanliga stambytet kommer vi att planera för detta i god tid innan och ordna ett tillfälligt boende åt dig.

Varför ska ni renovera?

Det är våra fastigheter som byggdes under 1960–70-talet och som nu är i stort behov av renovering, så att lägenheterna ska fortsätta att fungera som bostad och vara trivsamma. Alla installationer och ytskikt (rör, elledningar, tapeter, målade väggar, golv mm) håller inte längre än en viss tid. När rören börjar bli för gamla och slitna ökar risken för vattenskador och när ytskikten blir för slitna behöver de bytas eller fräschas upp.

Vem städar min lägenhet efter renoveringen?

När din lägenhet blir färdigrenoverad kommer vi att göra städning i de rum där vi utfört renoveringsarbeten. Om du har fått bo i en tillfällig evakueringslägenhet är den städad när du flyttar in. När du lämnar den tillfälliga evakueringslägenheten ska du tömma och städa den som en vanligt flyttstädning.

Vilka ska utföra renoveringen?

Vi genomför renoveringsarbetet tillsammans med en entreprenör i strategisk partnering. Det innebär att de kommer att ansvara för hela genomförandet, från inventering, projektering och även själva renoveringsarbetet.

I vilka bostadsområden är det ni renoverar?

Projektet avser renovering av Järfällahus 3 100 lägenheter i Jakobsberg. Det är i sex bostadsområden och totalt är det 2.600 lägenheter som ska renoveras. Se nedan varje område och antal lägenheter.

  • Sångvägen, 462 lägenheter
  • Söderhöjden, ca 820 lägenheter
  • Engelbrektsområdet, ca 520 lägenheter
  • Tallbohov, ca 800 lägenheter
  • Dackehöjden, ca 120 lägenheter
  • D-området, ca 370 lägenheter

Är det OK att sätta upp hyllor, tavlor och gardinstänger trots att det blir små hål i väggarna?

Det går bra att sätta upp t ex tavlor och gardinstänger, men man ska förstås göra så liten åverkan som möjligt på väggarna. Ska du göra något som kan ge lite större hål, och du känner dig osäker, så kontakta din områdesledare för säkerhets skull.

Det är kallt hemma, vad ska jag göra?

Det ska vara 20-21 grader i våra bostäder under de kallare årstiderna. Om du misstänker att något är fel med värmesystemet i din bostad, börja med att mäta temperaturen. Ställ en bra termometer t ex på ett bord mitt i ett rum (på golvet och vid fönster/ytterväggar är det normalt med en något lägre temperatur). Mät under några dagar.

 

Läs mera om värmen i din lägenhet här.

Är det konstant under 20 grader, gör en felanmälan (det gör du enklast som inloggad på Mina sidor). Då kommer vi och kollar vad som är fel.

Får jag grilla på min uteplats/balkong?

I våra områden är det endast tillåtet att grilla på och i anslutning till våra fasta grillplatser. Orsaken är att Järfällahus har ansvaret för säkerheten i områdena, och då måste vi ha strikta regler för att hålla nere brandrisken. Dessutom störs grannarna av rök och os om man grillar på balkong, uteplats eller nära huset.

Får jag ställa barnvagn, cyklar, sopor m m i trapphus eller korridor?

Nej. Du får inte förvara något i trapphuset eller korridoren.
Trapphuset är en livsviktig utrymningsväg och ska hållas fritt från sådant som kan vara i vägen vid en utrymning.

Får jag ha mer än en P-plats?

Nej, det är enbart tillåtet att hyra en P-plats per hushåll. Orsaken är hög efterfrågan.

Får jag installera en tvättmaskin i min lägenhet?

Du får ha en egen tvättmaskin i lägenheten, men installationen måste göras fackmannamässigt och den bekostas av dig som hyresgäst.

Får jag överlåta mina köpoäng till någon?

Nej, kötid/köpoäng kan inte överlåtas till annan person.


Undantag från regeln kan göras vid dödsfall eller om den köande permanent flyttar till ett vårdboende. Då kan poängen flyttas över till kvarvarande make/maka, registrerad partner eller sambo under förutsättning att paret varaktigt bott tillsammans under äktenskapsliknande former under minst tre år. Kontroll mot folkbokföringen görs. Kontakta Järfällahus om du önskar överlåtelse av köpoäng.


Får jag tapetsera och måla om i min lägenhet själv?

Ja, om det görs på ett fackmannamässigt sätt. Den dag du flyttar kommer lägenheten att besiktigas, och om man då bedömer att arbetet inte är professionellt utfört eller om tapeter/färg är avvikande eller extrema, kan du bli tvungen att återställa lägenheten på egen bekostnad. Är du osäker på de tapeter eller den färg du valt, kontakta gärna din områdesledare i förväg!

Får någon annan än den som står på kontraktet hämta utn ycklar vid inflytt?

Nej, vid inflytt så är det bara kontraktinnehavaren som får kvittera ut nycklar. Medtag giltig legitimation.

Hur bevakar jag lägenheter jag är intresserad av?

På Mina sidor under Mitt sökande kan du skapa Bevakningar. Då kan du få tips via e-post när det annonseras ut en lägenhet som matchar dina önskemål.

Hur fungerar e-faktura?

E-faktura innebär att du får fakturan elektroniskt direkt till din internetbank. Kontakta din bank så hjälper de dig att komma igång. Det är via din internetbank som du gör din anmälan och det är dit du vänder dig om du har frågor om e-faktura.

Hur gör jag om jag är missnöjd med städningen i trapphuset?

När det är dåligt städat i trapphuset behöver man göra en felanmälan. Det gör du enklast som inloggad på Mina sidor. Du har också möjlighet att ringa 08-580 836 00 under våra öppettider. Vi behöver en felanmälan för att ärendet ska komma in i vårt system på rätt sätt och kunna åtgärdas så snabbt som möjligt.

Hur länge måste jag stå i kö för att få en lägenhet?

Det beror på hur stor efterfrågan är på den sökta bostaden. Generellt sett behöver du i genomsnitt 7,5 års kötid till de lägenheter vi annonserar ut, men det kan variera. Allt beror på hur mycket kötid de andra som söker samma lägenhet som du.

Hur lång tid tar det att åtgärda en felanmälan?

Det är tyvärr svårt att säga hur lång tid det kan ta då det kan bero på typen av ärende. Våra fastighetsskötare gör sitt yttersta för att ni som hyresgäster ska få hjälp med ert ärende så snart som möjligt. Det viktiga är att din felanmälan kommer in i våra system så att den kan hanteras på bästa sätt.

Hur ser köprocessen ut?

Varje vecka annonserar vi ut de lägenheter som är lediga under "Sök ledigt" på Mina sidor . Du tittar själv vilka lägenheter som finns att söka, och du ansöker som inloggad på Mina sidor. Länk till annan webbplats.


Sedan bildas en kö av alla som ansökt om just den lägenheten. Den som har flest köpoäng blir nummer ett och har störst chans att få lägenheten.

Glöm inte att logga in på Mina sidor Länk till annan webbplats. regelbundet (minst en gång var tolfte månad från det att du senast loggade in) så att du inte förlorar dina köpoäng.

Du kan läsa mer om hur våra köer fungerar samt vilka krav vi har under Regler för uthyrning.

Inflyttningsdagen är på en helgdag, när kan jag flytta in?

Är inflyttningsdagen på helgen eller en helgdag ska tillträde till lägenheten ske nästa vardag kl 12.30 om inte något annat är bestämt.

Jag har blivit utelåst, vad ska jag göra?

Om du blir utelåst för att låset krånglar dagtid så ringer du till Boservice på tel 08-580 836 00. Nattetid så ringer du samma nummer men väljer tonval till jouren.
Har du tappat alla nycklarna och inte kommer in, så får du själv kontakta låssmed och stå för kostnaden.

Jag har problem med att logga in på Mina sidor

Om du har problem att logga in på mina sidor finns det några saker du bör testa innan du kontaktar oss.

 

Prova först:

Fungerar det fortfarande inte?

Rensa cookies i befintlig webbläsare – stäng ned. Starta på nytt.
Du kan läsa hur du gör för att tömma dina cookies nedan:

Om inget av ovan hjälper:

Kontakta oss på jhab@jarfallahus.se och ta med följande information:

  • Ditt för och efternamn
  • Om du loggar in via vår webb eller vår app
  • Om du loggar in med BankID eller lösenord
  • Om du kommer ihåg när du senast kunde logga in
  • Beskriv hur felet visar sig. Exempelvis om det bara står och laddar eller om du saknar knappen för att logga ut. Bifoga helst bilder på problemet och eventuella felmeddelanden.
  • Vilken webbläsare du har
  • Om du använder Windows, Mac eller en mobil enhet. Är det en mobil enhet ange om det är en mobiltelefon eller läsplatta samt modell.

Jag ska göra en adressändring, var hittar jag lantmäteriets lägenhetsnummer?

Det hittar du på ditt hyresavtal.

Jag skulle vilja lägga till en till person på kontraktet, är det möjligt?

Svaret är tyvärr nej. Vi lägger inte till personer på befintliga kontrakt.
Det är du som har kontraktet som är prövad av oss och har skrivit på och därmed fått vissa rättigheter.

Jag vill betala min hyra med autogiro. Hur gör jag?

Aktivera autogiro genom att skriva ut och fylla i anmälningsblanketten Medgivande till betalning via Autogiro Pdf, 673.6 kB. och skicka in den till oss.

Jag vill ha en annan lägenhet, hur gör jag?

Det finns två sätt att byta lägenhet:

  • Via bostadskön. Du som idag är hyresgäst hos oss kan registrera dig i Järfällahus bostadskö och söka annonserade lägenheter. Du söker med dina köpoäng.
  • Via direktbyte. Det finns också möjlighet att göra ett direktbyte. Då hittar du själv någon att göra ett lägenhetsbyte med. Blanketten ansökan om byte lämnas in för prövning. Blankett ansökan om direktbyte Pdf, 491.6 kB.. Regler för direktbyte.

 

Kan jag få min hyresavi via Kivra?

Ja, det kan du!
Är du redan kund hos Kivra kommer du automatiskt att få all post från oss där.
Är du ansluten till e-faktura och istället vill ha din hyresavi via Kivra måste du först avsluta e-fakturan.
Vill du skaffa Kivra gör du det enklast på www.kivra.se eller via Kivra-appen.

Kan jag överlåta kontrakt och köpoäng?

När du inte vill bo kvar i din lägenhet kan du i vissa fall överlåta den till en närstående som varaktigt bott tillsammans med dig. Det innebär att ni sammanbott en längre tid (praxis är tre år). En förutsättning är att lägenheten används med gemensamt hushåll och att det varit den enda bostaden för er båda. En kompis, inneboende eller andrahandshyresgäster kan inte överta ett hyreskontrakt.

Blanketten "Överlåtelse" Pdf, 329.5 kB. hittar du under blanketter.

Köpoäng kan inte överlåtas. Läs mera om det här.

Min brandvarnare är trasig. Kan jag få hjälp med att sätta upp en ny?

Om brandvarnaren är trasig eller om batteriet är slut, så gör du en vanlig felanmälan. Alla lägenheter ska ha en fungerande brandvarnare. Gör felanmälan som inloggad på Mina sidor eller via telefon 08-580 836 00.

Någon har parkerat på min plats, vad gör jag?

Företaget Avarn har hand om parkeringen i våra områden. Skulle någon annan ställa sin bil på din förhyrda plats, kan du dygnet runt ringa Avarn på 08-556 558 20.

Någon har parkerat utanför vår port, vad gör jag?

Företaget Avarn har hand om parkeringen i våra områden. Du kan dygnet runt ringa Avarn på 08-556 558 20.

När börjar autogirot gälla?

Från det att du lämnar in blanketten tar det fyra till sex veckor innan autogirot är igång. Du ser att autogiro är aktiverat genom att inbetalningskortet på hyresavin är makulerat och pengarna dras istället från ditt konto. Där står även i text att hyran kommer att dras via autogiro.

Står jag automatiskt i kön till P-plats när jag är hyresgäst hos Järfällahus?

Nej, du står inte automatiskt i kön för P-plats när du bor hos oss. Du behöver aktivt ställa dig i den kön. Det gör du som inloggad på Mina sidor.

På Mina sidor står det "Du har 3 st nej/ej svar kvar, sen blir du spärrad". Vad betyder det?

Det betyder att när du har sökt och blivit erbjuden en lägenhet så har du möjlighet att tacka nej (eller inte höra av dig) max tre gånger.
Tredje gången du gör det så spärras du från att söka lägenhet under sex månader. Du får inga köpoäng under tiden du är spärrad, men du står kvar i kön.
Du har inte blivit erbjuden något därför står det att du har tre gånger kvar av tre.
Så länge du inte sökt och blivit erbjuden en lägenhet så behöver du inte bry dig om den texten.

Var hittar jag min hyresavi?

Mina sidor hittar du din aktuella hyresavi och historik upp till sex månader tillbaka. Här kan du också skriva ut en ny hyresavi.

Vad händer om jag inte betalar hyran?

Om du får problem med att betala din hyra, hör av dig till oss direkt, innan det har gått för långt. Då kan vi ge dig råd och hjälpa dig att hitta en lösning.

Om du inte betalar din hyra i tid, medför det extra kostnader och kan skapa problem för dig i framtiden.

Obetalda räkningar ger betalningsanmärkningar. Då kan du få problem med att hyra eller byta bostad, låna pengar på banken, teckna försäkringar med mera och du riskerar att bli av med ditt hyresavtal.

Var kan jag hämta mina lägenhetsnycklar?

Kan jag hyra P-plats fast jag inte är hyresgäst?

Nej, det går inte att hyra P-plats av oss om du inte är hyresgäst hos oss.

Får jag göra egna nyckelkopior?

Nej, du får inte göra egna kopior på dina nycklar. Behöver du fler nycklar/brickor kontaktar du vår Boservice. En ny nyckel kostar 250 kr. En ny bricka kostar 200 kr. Avgiften för dessa återbetalas inte om du skulle flytta.